В обрядах дітям
не завжди і не все зрозуміле.
Однак процес обряду викликає у дитини підвищений
інтерес завдяки тому, що він наділений особливою яскравістю, привабливістю,
викликає почуття радості, емоційного задоволення, а тому глибоко запам’ятовується дітьми, іноді
на все життя. А те, що дитина не збагнула перший раз, зрозуміє наступного разу,
оскільки вона росте, розвивається, а обряди хоча і не часто, але все ж
повторяються. З кожним їх повторенням почуття дитини поглиблюються, пізнання
зростають.
Надаючи великого
значення обрядам, ми водночас не вважаємо їх універсальною формою виховання, а
лише невід’ємним компонентом усієї етнопедагогічної системи, елементарною
частиною такого могутнього виховного фактора, як свято.
Свято – це день чи дні, коли
урочисто відзначають значну подію, знаменну дату. На відміну від обряду свято
більшою мірою є традиційно-повторювальною подією, що прикрашає побут спонукаючи
і старого і малого піднестися над буднями , звірити свої думки та поведінку з
народними ідеями, прагнути до самовдосконалення.
Батьки
покликані подбати, щоб в їхньої дитини змалку складалося розуміння суті буднів
і свят, вихідних днів «Свят мало, а буднів багато», «Неділя - вихідний день», «У будні людина
зобов’язана трудитись, а під час вихідного відпочивати».
Формування
чіткого та правильного розуміння суті свята має чи мале виховне значення.
Профілактична мета такого підходу полягає в тому , щоб майже з першого кроку
застерегти дитину від помилкового розуміння свята як не рабства, пустого
витрачання часу, бездіяльності.
В
українській родинній етнопедагогіці маємо чимало висловів застережливого
характеру типу «Хто святкує Пилипа, той буде голий як липа», «Лінивому щодня свято»,. Вістря насамперед спрямоване проти гультяйства: «У
лінивої Хими свято щоднини».
Народний
діалог теж висміює тих, хто своє
байдикування й нехлюйство прикриває
святом: «А чом ви, хлопці, не орете?» - «Та, дядьку, свято!» - «Яке свято?» -
«Чересло і леміш знято». Тому, хто будні перетворює на свята, кажуть: «Дарма в
бога день крадеш». І застерігають: «Хто празників питає, той сорочки латає!».
Наведені
вислови діти чують від своїх батьків. Вони запам’ятовують їх. Що допомагає їм
виробити правильне ставлення до вихідних днів,
а також збагнути , що усе має свою міру: не можна се життя перетворювати
на суцільне свято.
Сучасна
українська родина має можливість використати у виховані своїх дітей систему
народних, національних і релігійних свят, які за змістом і спрямованістю можна
поділити на 5 видів: 1 - державні; 2 - народні трудові свята; 3 - родинно
побутові; 4 - релігійні; 5 – свята щодо часів року.
Особливою
привабливістю для дітей і молоді наділені трудові свята: першої борозни,
обжинки, свято врожаю; родинно - побутові свята
– день ангела, іменини, День Матері, зустріч Нового року.
Серед
усіх свят протягом року в українській родині найбільше днів припадає на свята
релігійні, церковні, у відзначенні яких багато елементів свят народних.
До
найбільших християнських свят належать Різдво та Великдень, які своєю
величністю й урочистістю облагороджують душі тих, хто бере участь у їх
відзначенні. Українські діти дуже люблять й інші християнські свята, як,
наприклад, травневе Свято, Зіслання Святого Духа, яке ще називаємо зелені
свята, бо у нас є традиція в ті дні прихорошати зеленню церкви і будинки. В дні
Зелених Свят є гарний звичай поклонитися могилам небіжчикам на цвинтарі. Це
чудове свято духовного єднання людини з природою, зміцнення наступності
поколінь. Глибоко душевно сприймає дитина день святого Миколая (19 грудня) –
опікуна вдів і сиріт. До наших дітей Миколай приходить вночі й кладе подарунки під подушки.
Кожне
традиційне українське свято, народне чи релігійне, одухотворює людські почуття, родинну злагоду, а з нею й
національну та загальнолюдську єдність, зміцнює радісними очима. Цікаво, що для
дітей велике значення має не тільки саме
свято, а й сам процес тривалої підготовки до нього, в якому активну участь
беруть як дорослі, так і діти, вся сім`я. Великий виховний сенс має тут такий могутній психолого-педагогічний
фактор, як перспектива майбутньої, завтрашньої радості відзначення свята усією
родиною.
Свято
триває один-два чи, в крайньому разі, три дні. Останнє стосується лише таких
великих свят, як Різдво та Великдень. Підготовка до них йде протягом ряду
місяців, а то й цілого року. Скажімо,
Різдво припадає на 7-9 січня. Але діти до нього готуються вже з серпня – самі
збираються і розучують колядки, щедрівки, віншівки, а підлітки готують вертеп –
пересувний ляльковий театр з п’єсами на релігійні та світські теми.
В
основному родинної життєдіяльності, ладу в сім`ї покладене природне чуття ритму й
циклічності. Ритм – це рівномірне чергування впорядкованих процесів і явищ у
житті людини. Цикл – послідовний ряд чогось.
Жодне
свято, обряд чи ритуал не обходяться без
символів. Символ – умовне позначення якогось предмета поняття чи явища.
Символи
в родинній етнопедагогіці виступають як активний засіб формування духовного
світу особистості. Вони супроводжують усі періоди розвитку людини, починаючи з
дня її народження. Кожний народний символ означає переважно щось добре, світле,
оптимістичне.
Коло
символів українського народу надзвичайно широке: вітер – носій вістей; мороз –
символ страждання; земля – символ багатства й достатку; вода – здоров’я,
молодості й краси; м’ята, фіалка – дівочості, жіночої гордості.
Вироблення
у дитини сприймання символу починається змалку, з сім`ї, з того моменту коли
батько показує своєму нащадкові дерево, посаджене на честь його народження, а
згодом звертає його увагу на родинні реліквії, розміщені в рамках на стіні
сімейні фотографії, які є гордістю сім`ї або цілої династії.
No comments:
Post a Comment