Переглядаючи по телевізору
новини, важко повірити в те, що відбувається.
Кримінальні випадки, що
почастішали, притуплюють гостроту сприйняття,
і волосся стає дибки від злочинності, що так помолодшала. На жаль, суспільство
визнає, що жорстокість і агресія серед підлітків та молоді процвітають не
тільки в нашій країні – ця хвороба вразила майже всі постіндустріальні країни.
Агресія у
школі – явище, яке рік за роком продовжує набирати силу, і це підтверджується
соціальними спостереженнями та статистикою правоохоронних органів. Усім відомо,
що треба робити з дорослими злочинцями – для цього є Кримінальний кодекс. Але з
неповнолітніми порушниками порядку, які ще не досягли віку кримінальної
відповідальності, – набагато складніше. Всі оточуючі в один голос твердять:
треба виховувати. При цьому всі знають, як виховувати чужих дітей, а до своїх
руки уже не доходять. Батьки вважають, що за виховання відповідає школа, а в
школі відповідальність перекладають на сім’ю. І що отримуємо в результаті? До
того ж, як показали результати опитування, в усіх учасників виховного процесу
(батьки-діти-вчителі) абсолютно різне бачення того, що відбувається: надто
рідко жертви розповідають батькам або вчителям про те, з якими реаліями в шкільному
колективі їм доводиться стикатися.
Як відомо,
найбільш небезпечний вік – перехідний (13-15 років). Саме за цей нетривалий
період дитина змінюється до невпізнанності, і в дорослих опускаються руки. Але
причини агресії не в самому віці. Просто в цей час, як правило, формується
особистість. Причини появи тенденцій до насильства, як зазначають дослідники,
криються у :
– відсутності тепла і участі у справах дитини
батьків;
–
поблажливе і терпиме ставлення мам і татусів до будь-яких
вчинків дитини, поєднане з відсутністю чітких меж допустимої агресивної
поведінки щодо оточуючих;
–
брутальна, агресивна поведінка когось із батьків.
При цьому мають значення окремі механізми у групі:
–
наслідування поведінки ровесників, яких вважають
цікавими, епатажними, привабливими;
–
вплив ситуації в групі на послаблення власного контролю
за факторами, які штовхають на агресивні вчинки;
–
розпливчастість відповідальності.
До біологічних чинників відносять:
–
фактор темпераменту – дитина, в якої «гарячий» норов,
більш схильна до вироблення в собі шаблону агресивної поведінки;
–
надмірна психомоторна збудженість;
–
рівень гормонів у крові, зокрема тестостерону.
І саме у цей
час підлітки виявляють посилену увагу до світу дорослих і долучаються до їх
звичок, не завжди корисних. На перший погляд звичайні пустощі – перший ковток
вина, або цигарка, насправді спричиняють виникнення тенденції до насильства. Як
показали дослідження проведені ВОЗ у 2006 році – наша країна знаходиться на
першому місці за вживанням алкоголю серед неповнолітніх. За результатами
соцопитування, українські підлітки хоча б раз на тиждень вживають алкоголь. Як
це не банально, але здебільшого неповна сім’я впливає на формування поведінки
дитини.
А як щодо конфліктів між учнями
та учителями? Буває й таке, що прихована форма агресії у відносинах між учнями
й учителями нерідко стає нормою. Мало хто звертає увагу на те, що психологічна
(словесна) форма насильства над дитиною – нарівні з фізичною, найбільш поширена,
але при цьому й найбільш небезпечна, оскільки жертва майже нічого не розповідає
батькам про те, що трапилось. Брутальність, крик, образи, приниження словом,
обман часто сприймаються як дещо буденне в умовах школи, та й взагалі як щось
повсякденне. До того ж, наприклад, мало хто думає про те, що між пересічними
плітками, бажанням домінувати, заздрощами, вихвалянням і насильством, є нехай
невидимий неозброєним оком, але міцний зв'язок. Наприклад, 63 % учнів вважають
причиною конфліктних ситуацій, що виникає між ними і вчителями – неґречна
поведінка останніх. А 50,3 % учнів вважає причиною конфлікту неуважне ставлення
вчителів до них (не слухають відповідь, не звертають уваги), занижують оцінки,
мають своїх улюбленців у класі. Виникає запитання: де слід провести межу, яку
ні в якому разі не варто переходити? На жаль, звичайна школа, яка потрапила в
економічні, соціальні та ідеологічні тенета, поки що безпорадна. Тільки
змінивши підхід до підготовки викладачів нового покоління, можна буде упередити
та передбачити інциденти серед дітей і підлітків.
Батьки, від яких насамперед залежить
гармонійний розвиток дитини, в більшості випадків посилаються на брак часу і
зайнятість. Стверджуючи, що передусім дитина має бути забезпечена матеріально,
мами і тата насправді приховують своє підсвідоме небажання і невміння знаходити
час на улюблене чадо. Адже з дитиною треба розмовляти. І не раз на місяць, а
кожного дня. На жаль, більшість батьків елементарно не готова до створення
сім’ї і тим більше до виховання людини. Щоправда, над цим мало хто замислюється.
No comments:
Post a Comment