"У структурі особистості підлітка немає нічого стійкого, закінченого і нерухомого. Усе в ній перехід, усе тече. Це альфа і омега структури і динаміки особистості підлітка".
(Л.Виготський)
1. Ми не раз чули прислів’я: «Малі
діти – малі проблеми, великі діти – великі проблеми». Що ви можете розповісти і
як пояснити дане прислів’я?
(Л.Виготський)
2. Які
зміни відбуваються у психіці дитини у даний період життя? На що, потрібно
батькам звертати свою увагу?
3. Як бути
з почуттям «дорослості» підлітка?
4. Чому
підлітковий вік вважають «важким» та «проблематичним»? У чому це виявляється?
5. Що ж є
найсуттєвішим для дитини в цей період життя?
6. За що і
проти чого веде боротьбу дитина в перехідному віці?
7. Яких
правил повинні дотримуватися батьки, щоб не скалічити психіку дитини?
1.
Найбільша помилка у ставленні до дітей
полягає в тому, що ми вважаємо дитячу душу цілком і в усьому схожою на нашу,
наче в дитячій душі можна простежити ті самі психічні пороки, що й у нас, лише
поки що нерозвинуті, слабкі. Дитяча душа нам часто уявляється душею дорослого в
мініатюрі на ранній стадії свого розвитку. У чому ж сенс дитинства, якою є його
функція у формуванні людини? Очевидно, секрет дитинства можна зрозуміти лише
тоді, коли дитинству надавати певного особливого значення.
Тому кожна людина у своєму житті пройшла
через перехідний вік – критичний етап у період дорослішання, що іноді називають
підлітковим періодом.
Незважаючи на те, що підлітковим
періодом вважається проміжок життя молодої людини з 13 до 19 років, це дуже
приблизні межі. Тривалість перехідного періоду залежить від традицій культури,
у якій людина живе, від фізіологічних особливостей організму, а також від того,
коли він досягає своєї зрілості.
Перехідний вік – дуже бурхливий і повний
несподіванок час. Саме на цьому етапі відбуваються емоційні, соціальні і
фізичні зміни що шокують і доводять до відчаю багатьох непідготовлених батьків.
Схожі почуття відчувають навіть ті батьки, що невтомно навчали своїх дітей,
намагались застосовувати гуманні методи, засновані на любові і підтримці.
У своїй розповіді я посилатимусь на
деякі висловлювання з Біблії – це вічний скарб, що залишив Бог людям. І ніхто
крім нього не знає краще наших здібностей, помислів, таємниць серця. Тому ми
можемо довіряти Йому в такій
відповідальній справі, як виховання.
Підлітковий період – це лише перехід від
дитинства до дорослого життя. Ви як мудрі батьки повинні закликати його (і
себе) відкинути все дитяче і незріле у ваших стосунках. Але водночас не
забувайте сіяти в серцях ваших дітей відповідальність, самостійність і
незалежність.
2. Самі
основні: – це зміни емоційні. Підлітки часто переживають гостре почуття
незахищеності. Це відбувається, коли вони починають замислюватися:
·
Хто я?
·
Які мої цінності і переконання?
·
Кого я справді повинен поважати?
·
Що я справді можу робити добре?
Також є соціальні зміни. Підлітки часто
переживають почуття неповноцінності. Для самоствердження молоді люди схильні
шукати спілкування з рівними собі.
·
Вони переносять свою відданість батькам
на однолітків;
·
Вони прагнуть більшої незалежності;
·
У них є інтерес до протилежної статті;
·
Вони намагаються знайти нових друзів і
увійти у молодіжну групу;
·
Їхній настрій, напрям думок і манера
поведінки хиткі і легко змінюються.
Також
варто звернути увагу на фізіологічні зміни.
Підлітки можуть відчувати пригнічення і страх, коли
помічають, що з їхнім тілом відбуваються якісь зміни. Це період статевого
дозрівання, в результаті якого організм підлітка стає готовим до продовження
роду і який характеризується кардинальними фізіологічними змінами в організмі.
Поряд з природними ознаками формування
зрілої особистості ви можете помітити радикальні зміни в поведінці дитини.
Цілком можливо, що вона перебуває під впливом поганих друзів або веде безладне
сексуальне життя; можливо, неправильно, або погано харчується, вживає алкоголь,
курить.
Визначити, що відбувається з вашою
дитиною, які дії потрібні від вас, батьків, вам допоможуть такі ознаки – що
супроводжуються тривожними симптомами:
·
Дитина уникає участі у сімейних заходах;
·
Потайна і нетовариська;
·
Сперечається і може висловитися різко,
грубо;
·
Одержує явно низькі оцінки для свого
рівня;
·
Пропускає уроки;
·
Не виконує домашні завдання, вигадуючи
різні причини і виправдання;
·
Будь-які телефонні розмови відбуваються
за закритими дверима;
·
Не любить говорити про друзів;
·
Не запрошує до себе додому;
·
Не задоволений і обурюється усім, що
обмежує його свободу;
·
Стає недбалим щодо свого зовнішнього
вигляду і навіть неохайним;
·
Вдягається зухвало, робить незвичайну
зачіску;
Уважні і мудрі батьки повинні бути
готовими запобігти формуванню різних шкідливих звичок у дитини. «Батьки – це
єдині і найперші вчителі дитини». «Слухай, сину мій, наставляння батька твого,
і не відкидай заповіту матері твоєї».
3. Підлітковий вік для сімейної педагогіки важкий. Це період коли проходить
бурхливий розвиток і перебудова організму дитини, зростає значення дружби і
міжособистісних взаємин у колективі однолітків. Провідним видом діяльності є
спілкування, зокрема інтимно-особистісне.
Психологічна криза, яка є невід’ємною
складовою на цьому етапі розвитку дитини, пов’язана з тим, що у молодої людини
формується «почуття дорослості». Воно відображається у прагненні підлітка до
самостійності, в бажанні щоб дорослі рахувалися з його думкою. Звідси й потяг
до незалежності й самостійності, часом – уражене самолюбство й образа – гостра
реакція на спробу дорослих зменшити привілеї підлітка.
Підліток прагне довіряти батькам, але
трапляються випадки, коли батькам складно перебудуватись, їм хочеться, як і
раніше, повчати й опікуватися дитиною. Тоді сім’я перестає бути психологічною опорою для
підлітка.
Тому головна проблема батьків, дорослих
– знайти для себе правильну позицію у стосунках з підлітками. Є різні стратегії
виправлення поведінки у підлітків:
·
Авторитарна – передбачає придушення у
підлітка «почуття дорослості» будь-якими методами;
·
Компромісна – шлях угод між батьками і
підлітком;
·
Партнерська – спілкування на рівних;
·
Стратегія нейтралітету – невтручання у
справи підлітка: кожний живе своїм життям;
·
Полістратегічність – застосування різних
стратегій відповідно до ситуації.
Відомо, як складно і важко спілкуватися
з дітьми, особливо, коли вони вступають у період статевого дозрівання.
Бунтарство – явище закономірне для підліткового віку. Часто батьки у відчаї: чи
можна дійти якоїсь згоди? Якою мовою розмовляти, аби дитина почула і зрозуміла,
що їй хочуть добра?
Можна, виявляється, якщо переглянути
спілкування з дитиною, зважаючи на те, що почуття підлітка дуже загострені, й
це робить його вразливим.
Батьки пам’ятайте!
·
Не треба застосовувати крики,
глузування;
·
Не використовуйте епітети, які б
принижували гідність підлітка;
·
Не треба ображатися на дитину й
демонструвати мовчання;
·
Не ігноруйте думки підлітка щодо
власного здоров’я, кишенькових грошей.
4. До
недавна врівноважені, спокійні хлопчики й дівчатка вражають несподіваними
емоційними сплесками. У дома головною підлітковою проблемою, як правило, стають
емансипаційні тенденції – бурхливий протест проти опіки дорослих. Підліток
починає сприймати її як надмірну й надто дріб’язкову, таку, що обмежує його
самостійність. Ось тут починаються бурхливі сцени з’ясування стосунків,
взаємного «перевиховування». Цей прорив до самостійності – один з виявів
формування характеру певної спрямованості – сильного й незалежного. Інші вияви
цього процесу – відлюдькуватість, замкнутість або ж надмірна активність у
спілкуванні й різноманітній діяльності. Це є відображенням періоду активного
формування характеру, який стає схожим на каркас із гострими кутами. Така
надмірна загостреність рис характеру називається акцентуацією і діагностується
приблизно у чверті осіб старшого підліткового віку та ранньої юності.
Пізніше з роками, каркас характеру
підлітка починає обростати мязами психологічних захистів та вмінь.
Утім поки цей процес триває, від
дорослих, їхньої психологічної та подальшої компетентності залежить, чи
згладяться гострі кути в характері юної особи, чи навпаки загострюватимуться.
5. Виявляється,
що в цей час найсуттєвішим є ось такий ланцюжок: Любов – Довіра – Розуміння –
Підтримка.
Пошук і становлення свого "Я"
– це вивільнення від впливу дорослих і спілкування з однолітками. У родинах, де
панує повага, де кожен має право голосу, знає свої права та обов’язки, кризи
підліткового віку проходять м’якше й породжують менше конфліктів.
Ось що повинні зробити батьки, щоб
зберегти любов своїх дітей?
- У самостійності дитини не слід бачити
погрозу.
- Пам’ятайте, що дитині потрібна не
стільки самостійність, скільки право на неї.
- Хочете, щоб дитина зробила те, що вам
потрібно, – зробіть так, щоб вона сама захотіла цього.
- Не переобтяжуйте дитину опікою і
контролем.
Не створюйте "революційну
ситуацію", а якщо створили, вирішуйте її мирним шляхом.
Поради щодо встановлення довіри між
батьками і підлітком в кризовий для них період:
1. Уважно вислухайте підлітка. Прагніть
до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти й
прийняти його; не перебивайте, не виявляйте свого страху, ставтеся до нього
серйозно, з повагою.
2. Запропонуйте свою підтримку та
допомогу. Виявіть співчуття й покажіть, що ви поділяєте й розумієте його
почуття.
3. Поцікавтеся, що зараз найбільше
турбує підлітка.
4. Упевнено спілкуйтеся з підлітком.
Саме це допоможе йому повірити в його сили. Головне правило роботи з дітьми –
не нашкодити.
5. У спілкуванні з підлітком
використовуйте слова, речення, які сприятимуть контакту: розумію, співчуваю,
звичайно, хочу допомогти.
6. У розмові з підлітком дайте йому
зрозуміти, що він потрібен іншим і унікальний, як особистість. Кожна людина,
незалежно від віку, прагне дати позитивну оцінку своїй поведінці, переживає
потребу в похвалі.
7. Недооцінка гірша, ніж переоцінка.
Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти й викликати
довіру в нього.
8. Звертайтеся по допомогу, консультацію
до спеціаліста, якщо вас щось насторожило в поведінці підлітка.
6. Насамперед
за те, щоб перестати бути дитиною; за фізичну і психічну недоторканність; за
самоствердження серед однолітків; проти зауважень, обговорень, особливо
іронічних, з приводу її фізичної дорослості.
Форми прояву порушень поведінки та
виникнення шкідливих звичок: Найпоширенішою формою є рухова загальмованість.
Виявляється вона в непосидючості, надмірній рухливості, що пов’язано з
нездатністю до зосередження. Результат низька успішність.
Своєрідною формою протесту на образи
дорослих можуть бути втечі з дому. Це характерно переважно для хлопчиків віком
від 7 до 13-16 років. Мотиви: страх перед покаранням, раптова зміна настрою,
імпульсивне виникнення незборимого бажання.
А от страхи можуть бути нетривалими –
10-12 хвилин та тривалими – приступи від 1 до 1,5 місяця. Діти стають
дратівливими, плаксивими.
Страх перед своєю фізичною
неповноцінністю пов’язаний із необґрунтованою впевненістю у наявністю в себе
певного фізичного недоліку. Найчастіше виявляється у підлітковому віці у
дівчат. Вони знаходять дефекти обличчя, недоліки фігури.
Діти характеризуються дратівливістю,
образливістю, схильні до пригніченого настрою, усамітнення. Їм необхідне
відчуття підтримки та любові.
Мотивами розладу апетиту є бажання
схуднути, звернути на себе увагу, реакція на розлуку з рідними.
Фантазування є характерним для всіх
вікових груп, але, якщо воно затяжне, то призводить до зниження інтелектуальної
діяльності.
Паталогічні захоплення характеризуються
одержимістю або надмірно інтенсивним характером, незвичністю, супроводжуються
затратами часу і сил. Усе інше відходить на задній план.
Правила, яких мають дотримуватися батьки
підлітка:
- допомогти дитині знайти компроміс душі
і тіла;
- усі зауваження робити в доброзичливому
тоні, без ярликів;
- варто пам’ятати, що поки розвивається
тіло дитини, хворіє і чекає допомоги душа.
Гачківська (Кутрик)Галина Богданівна, практичний психолог
,
Гачківська (Кутрик)Галина Богданівна, практичний психолог
,
No comments:
Post a Comment